VVD: sluiting Open Universiteit slecht voor imago Groningen als kennisstad

De Statenfractie van de VVD Groningen maakt zich zorgen over de mogelijke sluiting van de drie noordelijke vestigingen van de Open Universiteit. Het verplaatsen van de  vestiging Groningen naar Zwolle leidt tot een verlies aan hoogwaardige arbeidsplaatsen en doet fors afbreuk aan het imago van onze stad als kennisstad. Woordvoerder Laura Dijkstra heeft naar aanleiding van het bericht (‘Open Universiteit sluit noordelijke locaties’, Dagblad van het Noorden, 17-12-2015) contact opgenomen met de daarin genoemde studenten en schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

“Het vertrek van de Open Universiteit vormt een ernstige aantasting van de bestaande onderwijsinfrastructuur. De toegang en deelname aan deze vorm van laagdrempelig  universitair onderwijs zal voor een grote groep (potentiële) cursisten en inwoners van Noord-Nederland onmogelijk worden gemaakt,” stelt woordvoerder Laura Dijkstra. Verplaatsing betekent tevens het einde van de bestaande goede samenwerking en afstemming tussen de Open Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen, als het gaat om de ontwikkeling & uitvoering van verschillende onderwijsprogramma's en lopende onderzoeken.

Met het oog op de bezuinigingen bij de Open Universiteit zou het voor de hand liggen zich te vestigen in een ander pand, met een lagere huurprijs en betere bereikbaarheid voor mensen buiten de stad. Hiermee kan sluiting mogelijk worden voorkomen. De VVD-fractie verzoekt het College daarom op korte termijn in overleg te treden met het College van Bestuur van de Open Universiteit, de RUG, de Hanzehogeschool en het College van B&W van de gemeente Groningen, om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Schriftelijke vragen aan College van Gedeputeerde Staten

1.       Is het College op de hoogte van de mogelijke sluiting van de Open Universiteit, zoals is vermeld in het Dagblad van het Noorden, editie 17 december 2015 (‘Open Universiteit sluit noordelijke locaties)’?

2.       Is het College het met de VVD-fractie eens dat de Open Universiteit een belangrijke onderwijsvoorziening is voor de inwoners voor de provincie Groningen?

3.       Is het College het met ons eens dat het vertrek van de Open Universiteit een verschraling zou betekenen voor de bestaande onderwijsinfrastructuur in Groningen?

4.       Is het College bereid om met het College van Bestuur van de Open Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen en het College van B&W van de gemeente Groningen in overleg te gaan, zodat voorkomen kan worden dat deze belangrijke onderwijsvoorziening voor de stad verloren gaat?

Verzoekt het College op korte termijn in overleg te treden met de partners en kennisinstellingen.