VVD: behoud waardevermeerderingsregeling en Economic Board

In de Statenvergadering van 20 januari stond het Meerjarenprogramma van de Nationaal Coördinator Groningen op de agenda (nationaalcoordinatorgroningen.nl). Er zijn twee VVD-moties aangenomen, één over de waardevermeerderingsregeling en één over de Economic Board Groningen.

De VVD vindt het Meerjarenprogramma een goed eerste programma dat gezien moet worden als een dynamisch programma: als zich nieuwe feiten voordoen moet het programma daarop aangepast worden. Die flexibiliteit vindt de VVD belangrijk, net als voldoende geld, ook voor de lange termijn. Het versterkingsprogramma voor gebouwen kan het beste uitgevoerd worden volgens het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Deze organisatie geeft aan dat de grondsoort en de kwaliteit van de bebouwing moeten meewegen bij de keuze wat er met spoed verstevigd moet worden.
In het Meerjarenprogramma zit geen waardevermeerderingsregeling. De VVD heeft een motie ingediend die aangeeft dat de regeling moet blijven. De motie is aangenomen en wordt naar de Tweede Kamer doorgeleid. Er is ook contact geweest met Tweede Kamerwoordvoerder André Bosman over de waardevermeerderingsregeling. Deze wordt dinsdag 26 januari in de Tweede Kamer behandeld.

De VVD-fractie heeft ook een motie ingediend om te zorgen dat er hier en niet in de Tweede Kamer wordt besloten over de kleine 100 miljoen van de Economic Board. De Partij van de Arbeid in de Tweede Kamer had voorgesteld om geld uit deze pot te halen. "Daar gaan wij zelf over," gaf woordvoerder Mirjam Wulfse aan. Deze VVD-motie is unaniem gesteund en wordt ook direct doorgeleid naar de Tweede Kamer.

Naar aanleiding van een motie-initiatief van de SP over het Meerjarenprogramma ontstond een flinke discussie over de hoogte van een veilig gaswinningsniveau. In de motie werd verwezen naar een rapport van het SodM en 12 miljard kuub per jaar genoemd. Gedeputeerde Eelco Eikenaar gaf ook aan zo snel mogelijk naar dat niveau van winning te willen gaan, wat ook in het collegeakkoord staat. De VVD vindt dat onverantwoord: het SodM heeft juist afgelopen maandag aangegeven een gaswinningsniveau van 12 miljard kuub niet realistisch is. Wulfse: “bij kou moeten we extra gas bijwinnen. Dan krijg je grote fluctuaties, juist dat vindt de SodM niet verantwoord. Extra importeren is ook geen optie, omdat we niet de capaciteit hebben om het importgas te kunnen bewerken naar het soort gas dat wij nodig hebben. De VVD heeft daarom deze motie niet gesteund.” Hier is een geluidsfragment te beluisteren met nadere uitleg.

Voor de VVD is een veilig gaswinningsniveau een niveau waarbij het seismische risico geminimaliseerd en zoveel mogelijk gestabiliseerd wordt. Hierbij moet zodanig gelijkmatig worden geproduceerd, dat snelle productiefluctuaties (tijdsduur week/maand) vermeden worden. Dit is ook het advies van het SodM. Minister Kamp heeft eerder aangegeven naar een verder verlaging te streven en daarbij de bouw van een stikstoffabriek, de ombouw van ketels en fornuizen voor geïmporteerd gas en verlaging van exportverplichtingen te betrekken. Ook zullen keer op keer preciezere en meer gegevens beschikbaar komen die het sturen op risico' s beter mogelijk maken.