VVD: weigering vergunning scheepswerf Pattje onbestaanbaar

De VVD-Statenfractie Groningen heeft met ongeloof kennis genomen van het besluit van de provincie om de vergunning aan scheepswerf Pattje in Waterhuizen te weigeren. Sinds de heropening van de werf in 2009 heeft de provincie dit bedrijf gedoogd; nu is de werf niet vergunbaar volgens het provinciebestuur. Met de weigering van de vergunning staan 80 directe arbeidsplaatsen op de tocht. De VVD vindt dit een uiterst onwenselijke situatie die zo snel mogelijk beëindigd moet worden.

Op de locatie van scheepswerf Pattje is zowel wonen als industrie toegestaan. Toch is volgens het provinciebestuur de werf in zijn huidige vorm niet vergunbaar, het bedrijf zou teveel geluidsoverlast geven. Jarenlang is er gedoe geweest rondom de uitkomsten van de geluidsonderzoeken. Ook een opkoopregeling van de woning tegenover de werf is onderzocht.

De VVD wil ondernemers in de provincie de ruimte geven. De VVD hoopt dan ook dat, in samenspraak met alle belanghebbenden, er toch een oplossing kan worden gevonden voor de situatie van scheepswerf Pattje in Waterhuizen. Sluiting van de scheepswerf is daarbij voor de VVD geen optie. Fractievoorzitter Wulfse: “met de sluiting van de werf gaan 80 arbeidsplaatsen verloren, dat is desastreus. De provincie geeft aan ondernemers te willen trekken, maar bestaande ondernemers ondervinden problemen door verouderde bestemmingsplannen en onduidelijke milieubeleid. Dat is heel slecht voor het ondernemersklimaat én het imago van Groningen. ”

De vergunningweigering aan scheepswerf Pattje past in een reeks van eerdere strubbelingen rond de verstrekking van vergunningen. Na het aantreden van het nieuwe provinciebestuur in mei 2015 trok het direct de bouwvergunning voor de melkveehouderij van boer Buijs te Vlagtwedde in twijfel. Vorige week werd duidelijk dat er gedoe is rondom de milieuvergunning aan recyclingbedrijf Van Bentum te Delfzijl; nu moet scheepswerf Pattje na 7 jaar gedogen ineens dicht. Fractievoorzitter Wulfse: “het provinciebestuur zegt wel de bedrijvigheid in de provincie aan te willen zwengelen, maar vooralsnog jaagt het de ondernemers de provincie uit. Dat kan en moet snel anders. Daarover hebben wij vandaag vragen gesteld".

Schriftelijke vragen:

  1. Wat heeft de provincie ondernomen om de vergunningverlening mogelijk te maken?
  2. Wat heeft de provincie ondernomen om het autobedrijf aan de overzijde te helpen bij verplaatsing?
  3. Met hoeveel decibel en hoe vaak wordt de geluidsnorm overschreden?
  4. Is het voor de werf onmogelijk minder decibel te produceren?
  5. Waarom in niet gekozen voor een opkoopregeling van de woning tegenover de werf? Is dit alsnog mogelijk?
  6. Wat gaat de provincie ondernemen om te zorgen dat er alsnog een vergunning kan worden afgegeven?
  7. Op welke plaatsen in de provincie is nog meer sprake van spanningen tussen verouderde plannen en bedrijvigheid? Wat gaat de provincie daaraan doen?
  8. Is nieuwe bedrijvigheid met het huidige milieubeleid van de provincie nog wel mogelijk?