De VVD wil minder regels

De VVD wil meer aandacht voor het afschaffen van regels en de uitvoerbaarheid van regels die de provincie stelt voor het platteland. Dat zei woordvoerder ruimte Matthijs Oosterhuis vandaag in de Provinciale Staten.

Oosterhuis: “Op het platteland, ook wel buitengebied genoemd, gelden veel regels die de provincie maakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om voorschriften voor de inrichting van boerenerven. Maar ook wie een bedrijf heeft, een woning wil bouwen of een kampeerterrein wil beginnen heeft er mee te maken. Wij vinden dat die verantwoordelijkheid bij de bewoners van het platteland zelf thuishoort. Maar wat nog erger is: veel regels zijn praktisch niet uit te voeren. Soms wordt een haag van bomen voorgeschreven op een plek waar de bomen vanwege de slechte grond en de zon niet willen groeien. Zo zadel je mensen op met een nutteloze verplichting waar ze niet eens aan kunnen voldoen.”

De Noordelijke Rekenkamer vindt dat de provincie meer werk moet maken van de handhaving van dit soort regels. De VVD wil juist meer aandacht voor het afschaffen van dit soort regels en wil dat er altijd rekening wordt gehouden met de praktische uitvoerbaarheid ervan.

In het verleden heeft de VVD met succes gewerkt aan het verminderen van de regeldruk. De VVD heeft gezorgd voor het 'Meldpunt Minder Regels', wat te vinden is op de website van de provincie Groningen.