VVD provincies : maak uitruil windmolens mogelijk

VVD-Fractievoorzitters uit de 12 provincies hebben een eigen energieagenda samengesteld. Ze willen zich inzetten voor de energietransitie in de provincies, willen onder andere een eind maken aan nieuwe exploitatiesubsidies én ze willen geen nieuwe grote windparken op land.

“We hebben een eigen agenda gemaakt voor de provincies, we willen ons steentje bijdragen maar wel volgens liberale lijnen" , zegt Mirjam Wulfse die namens de VVD provincie Groningen in het overleg deelnam. "Als provincies staan we garant voor 6000 Megawatt aan windmolens, dat hebben alle provincies onderling afgesproken, dat betekent voor Groningen nog steeds 855,5 MW maar dat is echt het maximum. Saneren en opschalen dat vinden we prima, maar daar moet het bij blijven. We vinden wel dat er ook uitruil tussen provincies kan plaatsvinden. Als Groningen een aantal molens niet kan plaatsen en collega provincies deze als het ware willen overnemen, is dat een goede optie.

Ook vinden wij het heel belangrijk dat energie betaalbaar blijft, het licht moet blijven branden, de verwarming moet het doen én het mag niet teveel kosten. Daarom willen we geen nieuwe exploitatiesubsidies. Huidige afspraken blijven bestaan maar we willen toe naar een subsidievrije energiemarkt."

De VVD bestuurders hebben in de provinciale agenda ook verwoord dat ze beperkende regels willen schrappen zodat bijvoorbeeld onderlinge energielevering eenvoudig gerealiseerd kan worden. Als inwoners of bedrijven onderling daarvoor een werkend model hebben is dat wat de VVD betreft een goede optie. Leveringszekerheid moet wel gegarandeerd zijn, want niemand wil ineens zonder licht, warm water of verwarming zitten.

Ook de bij wet verplichte gasaansluiting bij nieuwbouw verdwijnt, als het aan de fractievoorzitters ligt.
Startsubsidies ( zoals de SDE+ regeling) kunnen nu nog maar beperkt ingezet worden, de VVD wil deze kunnen inzetten om de ontwikkeling van nieuwe innovatieve technieken te verbeteren. De voorzitters verwachten veel van nieuwe ontwikkelingen in de markt en willen die in alle provincies stimuleren om de regionale economie te verbeteren en ook regionaal doelen te behalen

De agenda en de verklaring zijn door de fractievoorzitters van alle provincies ondertekend.