VVD: Blijf in gesprek over gaswinning

De provincie moet in gesprek blijven met minister Kamp over de aardgaswinning in Groningen. Met overleg en onderhandeling kan meer worden bereikt dan met rechtszaken. Dit zegt de VVD tijdens het debat over het beroepsschrift tegen het gaswinningsbesluit van minister Kamp.

Het college van Gedeputeerde Staten gaat in beroep tegen het Gaswinningsbesluit van minister Kamp. De Statenfractie van de VVD vindt dat het beroep veel te uitgebreid is. ‘’Wij hebben het beste voor met de inwoners van onze provincie; wij willen duidelijkheid voor de inwoners, bevingen voorkomen en procedures versnellen. In onze ogen bereiken we dit het best door in te zetten op een intensieve lobby en samenwerking op te zetten in Den Haag’’, zegt Mirjam Wulfse, voorzitter van de VVD-statenfractie.

‘’Ook in de aanloop naar het gaswinningsbesluit hebben we deze weg bewandeld. Dit heeft er
toe geleid dat het oorspronkelijke besluit op meer dan twintig punten is gewijzigd. Zo is de winning al drastisch verlaagd. Door tegen dit besluit inberoep te gaan verlaat het college de politieke route en geeft daarmee haar onderhandelingspositie op. Wij vragen ons af of dit verstandig is. Als de Raad van State het beroep verwerpt en bijvoorbeeld stelt dat het niveau van winning goed is, zijn we als provincie voor de komende vijfjaar uitgesproken.’’

De VVD ziet dat er nog veel verbeterd kan en moet worden in Groningen. ‘’Wij denken dat een beroepsprocedure niet tot deze verbeteringen leidt. Het college erkent ook geen enkele verbetering en verzwakt daarmee haar eigen positie. Juist met de verkiezingen en kabinetsformatie in het vooruitzicht moeten we zorgen dat we aan tafel zitten. Dat is veel moeilijker wanneer de zaak op deze wijze onder de rechter ligt’’, aldus Wulfse.