VVD pleit voor het actief verplaatsen van overlastgevende bedrijven

In de Statenvergadering van 23 september jl. heeft de VVD-fractie een amendement ingediend om geld te reserveren voor het verplaatsen van een aantal bedrijven die al jaren veel overlast in de omgeving veroorzaken. Sommige van deze bedrijven zijn in de loop der tijd omringd door woningbouw. Andere bedrijven zijn zo groot geworden dat ze niet meer in de omgeving passen. De omwonenden hebben permanent last van bijvoorbeeld geluid, stof of enorme vervoersstromen. De problemen zijn niet op een andere manier op te lossen.

De collegepartijen SP, CDA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks plus oppositiepartij PvdA steunden het amendement niet. "Het college haalt de reservepotten leeg, zo ook de gelden voor bodemsanering en het opknappen van bedrijventerreinen. De VVD wil dit geld gebruiken voor een nieuwe reserve om de problemen voor omwonenden bij enkele overlast veroorzakende bedrijven op te lossen," aldus fractievoorzitter Mirjam Wulfse.

Bedrijven moeten uiteraard ook zelf meebetalen bij een verplaatsing. Enkele goede voorbeelden zijn Jager uit Midwolde en een aardappelbedrijf uit Warffum. Fractievoorzitter Wulfse: "de collegepartijen hebben een bedrijvenverplaatsingsfonds als ambitie, maar nu puntje bij paaltje komt geven zij niet thuis."