VVD stelt schriftelijke vragen over dichtslibben Westgat

De VVD-Statenfractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over de verslechterende bereikbaarheid van de haven in Lauwersoog voor schepen. Dit wordt veroorzaakt door het dichtslibben van het Westgat, de vaargeul richting Lauwersoog.

Door de verzanding van het Westgat kunnen grote vissersschepen Lauwersoog niet meer bereiken. Voor kleinere schepen geldt dat de veiligheid in het geding komt: het gevaar op kapseizen wordt door de verzanding groter. Statenlid Nico Bakker: "de slechte bereikbaarheid zorgt ervoor dat het steeds stiller in de haven wordt. De omzet loopt terug, wat nadelige gevolgen heeft voor de haven, de vissersbedrijven en andere gelieerde bedrijven. De VVD maakt zich hier grote zorgen over."

De VVD-fractie wil dat de provincie het Rijk aanzet tot actie om de bevaarbaarheid van het Westgat op korte termijn te verbeteren. Dit moet voorkomen dat de haven van Lauwersoog geheel onbereikbaar wordt.