VVD stelt Kamervragen over dichtslibben Westgat

© Koos Boertjens

Deze week stelde de VVD-Statenfractie schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten over het dichtslibben van het Westgat, waardoor de scheepvaart richting Lauwersoog gehinderd wordt. Hierdoor komt het bestaan van de haven onder druk te staan. De Statenfractie maakt zich hier ernstige zorgen over.

De Statenfractie heeft contact opgenomen met de VVD-fractie in de Tweede Kamer. De Tweede Kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries maken zich ook zorgen over de bereikbaarheid van de haven te Lauwersoog. “De haven is van cruciaal belang voor de visserij, de visafslag, de andere bedrijven ter plekke en het toerisme,” aldus Betty de Boer. “Wij sluiten ons aan bij de Statenfractie en willen dat helder wordt wie er voor moet zorgen dat de vaargeul voldoende diep blijft.  Er moet vlot gehandeld worden: als dit te lang duurt loopt de sector grote economische schade op.”

De Statenfractie is blij met de vragen en gaat Betty de Boer met haar collega’s Aukje de Vries en  Barbara Visser uitnodigen om de haven en de sector in Lauwersoog te bezoeken.

De vragen zoals ingediend in de Tweede Kamer:

1.       Kent u de berichten “Werkgroep: “Haven Lauwersoog is gedoemd te verdwijnen” van RTV Noord (d.d. 10 oktober 2015) en “Haven Lauwerseach ferdwynt as polityk neat docht” van Omrop Fryslân (d.d. 9 oktober 2015)? Wat vindt de minister van deze berichten?

2.       Wat is de exacte situatie met betrekking tot de vaargeul naar Lauwersoog (het Westgat)? Welke problemen zijn daar op dit moment? Welke afspraken liggen er met betrekking tot het op peil houden van de vaargeul naar Lauwersoog?

3.       Welke gevolgen heeft de verzanding van het Westgat voor Lauwersoog, met name voor de economie en economische sectoren zoals visserij en toerisme? Klopt het dat de omzet van de haven van Lauwersoog, de visafslag en andere gelieerde bedrijven is gedaald als gevolg van de slechte bereikbaarheid?

4.       Wat zijn mogelijke oplossingen voor de problemen met betrekking tot de vaargeul en welke overheden of andere partijen zijn hierbij betrokken en waar liggen de verschillende verantwoordelijkheden met betrekking tot het onderhoud en op diepte houden van de vaargeul? Wanneer kan daarover meer duidelijkheid zijn?

5.       Klopt het dat er een onderzoek plaats vindt door de gemeente De Marne, Exploitatiemaatschappij Haven Lauwersoog (EHL), provincie Groningen en Rijkswaterstaat? Waar richt dat onderzoek zich op? Wanneer is dat onderzoek klaar? En hoe wordt de Tweede Kamer hierover geïnformeerd?