VVD: maak 'internet of things' in de hele provincie nu mogelijk!

Afgelopen week kregen enkele ondernemers in de stad Groningen het voor elkaar binnen 24 uur het ‘internet of things’ in de stad te lanceren (The Things Network Groningen). De Statenfractie van de VVD roept het college op om dit provinciebreed binnen 24 uur realiseren.

Afbeelding: mogelijke locaties gateways

Voor het provinciebreed opzetten van het ‘internet of things’ is slechts een basisinvestering nodig voor 40 apparaten. Dit zijn de zogenaamde gateways, de infrastructuur voor deze geweldige techniek. De VVD vindt dat de provincie hierin zo snel mogelijk moet investeren. Voor het bedrag van € 10.000,- euro kan er al een basis worden gerealiseerd. Fractievoorzitter Mirjam Wulfse: “de initiatiefnemers, Joshua Peper en Mark Vletter, hebben aan een toezegging genoeg om direct aan de slag te gaan. Hoe geweldig zou het zijn dat Groningen de eerste regio is waar dit wordt gerealiseerd en vooral binnen hele korte tijd!’

Creativiteit, snel handelen, de maker movement en de start-up scene: Groningen krijgt een steeds grotere rol en naam. De VVD vindt dat de provincie dit moment direct moet aangrijpen. Het daagt ons allen uit om allerlei toepassingen te ontwikkelen en als slimme provincie een landelijk of zelfs Europees voorbeeld te worden. Er zijn veel toepassingen te bedenken: in de zorg, de landbouw, de krimpgebieden en natuurlijk in relatie tot de aardbevingsproblematiek. Fractievoorzitter Wulfse: “dit is een boost die in Groningen en heel Noord-Nederland goed kunnen gebruiken. Het College kan laten zien dat men snel kan handelen en kan bijdragen aan nieuwe ontwikkelingen. Iedereen kijkt met belangstelling naar Groningen.”

Kom op College, zet Groningen positief in de schijnwerpers!