VVD dient motie van treurnis in tegen provinciebestuur

Tijdens de Statenvergadering heeft de VVD in Groningen met alle oppositiepartijen een motie van treurnis ingediend tegen het provinciebestuur over de gang van zaken rond het windmolenpark bij de N33. De provincie Groningen mocht in eerste instantie een voorkeurslocatie voor het Windpark aanwijzen, maar het provinciebestuur weigerde dat. De VVD heeft daar geen goed woord voor over.

“Besturen betekent keuzes maken, zeker als je hard hebt geknokt om die locatiekeuze voor grote windparken als provincie zelf te mogen aangeven,” aldus Mirjam Wulfse. Op kritische vragen van de VVD  over de weigering een voorkeurslocatie aan te wijzen, het aanbieden van alternatieve plannen en de houding van gemeenten over dit onderwerp, gaf het provinciebestuur vage of geen antwoorden.

Er is gekozen om het aantal geplande molens bij Meeden te verlagen, om de afstand tot de huizen tot twee kilometer te vergroten. Om de verlaging van het aantal molens bij Meeden op te vangen worden er zuidelijker, ten oosten van Veendam, in twee kleinere clusters molens geplaatst. Op dit plan is aan het einde van het jaar / begin volgend jaar inspraak mogelijk. Eerst wordt het nog besproken met de overheden en wordt het milieuonderzoek afgerond. Ook wordt er een gebiedscoördinator aangesteld. De VVD-Statenfractie vindt dat er voldoende compensatie geboden moet worden aan de mensen in het gebied. Ook moeten zij deel kunnen nemen en profiteren van het windpark in hun buurt.

Dat het provinciebestuur verantwoordelijkheid weigert te nemen maakt GroenLinks-gedeputeerde Homan van Energie volstrekt ongeloofwaardig. GroenLinks in de Tweede Kamer dringt er keer op keer bij de minister op aan om nog meer windmolens te plaatsen. GroenLinks doet z’n bijnaam van Partij voor de Wind (PvdW) daarmee eer aan. Volgens fractievoorzitter Wulfse neemt GroenLinks Groningen z’n bijnaam nu iets te letterlijk: “GroenLinks waait met alle winden mee, een zuchtje tegenwind (protest) en de gedeputeerde neemt geen verantwoordelijkheid meer. Zij verschuilt zich achter de minister, in plaats van het accepteren van haar eigen idealen en beleidslijnen.”

De motie van treurnis is weggestemd in Provinciale Staten: alle collegepartijen, SP, CDA, CU, D66 en GroenLinks verdedigden het besluit van het provinciebestuur.