VVD-minister Wiebes zet Groningen op één

Een historisch gasbesluit, de bouw van een nieuwe stikstoffabriek bij Zuidbroek en investeringen in werkgelegenheid en behoud van erfgoed. Het mag duidelijk zijn: onze VVD minister Wiebes geeft Groningers absolute prioriteit.

© Rijksoverheid

Moedig en daadkrachtig, zo noemen we het gasbesluit van minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. Hij maakte vanochtend (29 maart) bekend de gaswinning tot nul te gaan afbouwen tussen nu en 2030.

Daarnaast zorgen de investeringen in een stikstoffabriek bij Zuidbroek voor werkgelegenheid en een geleidelijke overgang naar een gasloze, energieveilige toekomst.

Wat ons betreft zijn de plannen van het kabinet voor Groningen een keerpunt. Ze geven blijk van toekomstperspectief, betrokkenheid en vertrouwen in wat we allemaal kunnen in Groningen. Vergrijzing, gaswinning en krimp worden zo omgebogen tot innovatie, vernieuwing en groei.

“Dat dit veel sneller gaat dan staatstoezicht adviseert en dat er zelfs voor 25 jaar gas in de grond  blijft zitten, laat heel duidelijk zien dat de veiligheid op korte en lange termijn de grootste prioriteit heeft” geeft onze fractievoorzitter Mirjam Wulfse aan. Ook de bouw van de stikstoffabriek is voor de regio groot nieuws en betekent dat niet iedereen binnen 3 jaar zijn ketel verplicht moet vervangen.”

Ook sluit het kabinet met haar plannen rond het behoud van ons cultureel erfgoed aan op onze eigen visie: Groningen moet Groningen blijven.