Jonge bestuurders op VVD-voorjaarscongres

Hoe houd je de positieve vibe in de verkiezingsperiode en contact met de inwoners vast, tijdens het drukke raadswerk? Hoe combineer je verplichtingen (werk, politiek, sociaal leven) en hoe organiseer je dat het beste?

© VVD

Eind mekwam een grote groep enthousiaste jonge bestuurders bij elkaar. We spraken over hoe je je rol als politicus en volksvertegenwoordiger het beste kunt invullen. Onder leiding van Anouk van Eekelen en Rick Nederend maakten we eerst een kennismakingsrondje, om vervolgens in te gaan op persoonlijke vraagstukken die jonge bestuurders in de politiek ervaren.

Diverse groep

Ondanks de lage leeftijd (gemiddeld 23 jaar) was de groep divers. Oké, veruit de meesten zitten sinds een paar maand fris in de raad (vanwege de raadsverkiezingen in maart 2018). Maar er waren ook leden die fractievoorzitters zijn of al een tweede termijn doen. Het leuke aan zo’n diverse groep is, dat je de verschillende stadia, met bijbehorende vraagstukken, van een politieke loopbaan kunt bespreken. We kunnen daardoor veel van elkaar leren, maar is er tegelijkertijd herkenning in vergelijkbare ervaringen en uitdagingen. Zo waren er vragen als 'Hoe houd ik de positieve vibe in de verkiezingsperiode en contact met de inwoners vast tijdens het drukke raadswerk' en ‘hoe combineer ik al mijn verplichtingen (werk, politiek, sociaal leven) en hoe organiseer ik dat het beste?'

Minicongres

Ook was er aandacht voor dilemma’s op het gebied van persoonlijke presentatie en fractieverhoudingen. De komende tijd gaat het Jonge Bestuurders Netwerk aan de slag om elkaar verder te kunnen versterken. We gaan daarvoor een minicongres organiseren en een manier om bijvoorbeeld interessante moties, amendementen en startnotities te delen, om zo van elkaar te kunnen leren. We hoeven het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden! Kortom, genoeg leuke dingen op de planning.

Tot gauw!

Door Laura Dijkstra (Statenlid VVD Provincie Groningen en JB-netwerk)

Met Anouk van Eekelen (Wethouder VVD in Dordrecht en trainer bij de Haya van Somerenstichting) en Rick Nederend (Raadsadviseur in de gemeente Gooise Meren)

Wil je op de hoogte blijven? Je vindt ons op