Geen FairTrade, maar LokaalTrade!

Een aantal partijen heeft in 2019 voorgesteld om van onze Provincie een Fairtrade Provincie te maken. Er ligt nu een voorstel om dit de komende drie jaar vorm te geven. De Provincie heeft hiervoor E 100.000 uitgetrokken.

De Groninger VVD Statenfractie vindt fairtrade een mooi streven. Wanneer onze inwoners kiezen voor het kopen van fairtrade producten en onze ondernemers deze producten aanbieden, wordt de wereld weer een stukje beter. Wij zien hier geen rol in voor de overheid.

Tijdens de Coronacrisis krijgen wij vooral signalen dat onze ondernemers bezig zijn te overleven. Hebben ondernemers en inwoners nu de tijd, energie en het budget om met Fairtrade bezig te zijn? Kunnen gemeenten nu de ruimte maken om fairtrade te stimuleren? Zijn onze inwoners bezig met het fairtrade inkopen van hun dagelijkse boodschappen?

Wij hebben dan ook in de commissie gevraagd of het niet verstandig zou zijn om deze investering uit te stellen totdat onze ondernemers, gemeenten en inwoners hier weer aan toe zijn. Ook kunnen wij ons voorstellen dat we dit geld beter ten goede kunnen laten komen aan onze eigen, lokale ondernemers.