Klassieke muziek terug op het hoofdpodium!

Jelmer Hiemstra over de nieuwe subsidieregeling Vernieuwing Klassieke Muziek

De Groninger VVD fractie vindt dat de klassieke muziek sector moet gaan inzetten op een breder publiek. De liberalen reageren daarmee op het signaal dat de gemiddelde bezoekersleeftijd in de sector al jaren stijgt.

"De klassieke muziek is inventief, maar heeft echt een vernieuwingsslag nodig. Als je niet langer het brede publiek aanspreekt, moet je kijken hoe je jezelf opnieuw kan uitvinden." Aldus Statenlid Jelmer Hiemstra. "In de coronacrisis hebben diverse ensembles laten zien dat ze de koppeling met het jonge publiek kunnen maken door in te zetten op livestreams, een laagdrempelige setting en door samen te werken met andere kunstvormen. Dat is een fantastische ontwikkeling die we vast moeten houden."

Hiemstra wijst op de nieuwe subsidieregeling van de provincie "Er ligt nu een grote pot geld om modernisering en innovatie te stimuleren. De sector moet hier zelf mee aan de slag om vervolgens een breder publiek aan te kunnen spreken." Volgens Hiemstra moet de subsidieregeling leiden tot een groter publiek voor de klassieke sector "Dus orkesten niet alleen met dirigenten in de schouwburg, maar ook met DJ's op de poppodia en de festivals."

Als voorbeelden wijst Hiemstra op de samenwerkingen van het Noord Nederlands Orkest met onder andere middelbare scholen, Armin van Buuren en dansgezelschap Club Guy en Roni.

Gedeputeerde Mirjam Wulfse introduceerde de subsidieregeling Vernieuwing Klassieke Muziek naar aanleiding van het signaal van de Kunstraad dat het publiek van de klassieke sector vergrijst en de vernieuwing achterblijft.