Club van 100 - Hamlet: Blijspel in één bedrijf

Op 3 juli waren wij samen met anderen te gast op het bedrijf van de familie Ten Have - Mellema in Beerta. Er worden speciale varkens gefokt, o.a. graan en lupine verbouwd en er vindt biovergisting plaats.

Tijdens de rondleiding vertelt Annechien Ten Have over de wijze waarop het bedrijf telkens weer probeert de ecologische voetafdruk te verkleinen en het dierenwelzijn te vergroten. De varkens die biggen krijgen zitten niet tussen stangen. De fokvarkens lopen en wroeten in groepen binnen en buiten. Het kost jaren om op nieuwe manieren te produceren, veel doorzettingsvermogen en investeringen, zowel financieel als in tijd. Het " Hamlet" varken waar de familie mee werkt is een speciaal type varken dat gevoed wordt met lupine. De smaak staat centraal, de familie wil dat het een top kwaliteit en onderscheidend product wordt. We hebben tijdens het werkbezoek mogen proeven: er was een prachtige fricandeau gebarbecued. De smaak was verbluffend: menigeen vond het vlees naar zacht kalfsvlees smaken. Het was een heel mooi werkbezoek, waar we opnieuw konden zien hoe doorzettingsvermogen en het lef te vernieuwen kunnen leiden tot prachtige nieuwe producten van ons Groninger land.