Circulair werken

Rensel Metaal Winschoten B 18-02-2016

© Provincie Groningen

Inzet op circulaire bedrijven
Er zijn partijen die afvalverwerkende bedrijven willen weren uit de provincie. Dat wil de VVD niet, het gaat om veel banen. Afvalverwerking is onderdeel van circulair werken en de Statenfractie is al jaren een groot voorstander van circulair werken, én vervuiling bij de bron aanpakken. De Omgevingsdienst Groningen is het orgaan dat zich bezighoudt met de vergunningen, toezicht en handhaving. Een betere samenwerking tussen gemeentes is essentieel om de dienst haar werk goed te kunnen laten doen. De provincie kan daarbij een stimulerende rol spelen.

Inzet op groene chemie
De VVD wil overbodige en blokkerende regelgeving op het gebied van duurzaamheid en afvalverwerking wegnemen, zodat het afval van het ene bedrijf als grondstof voor het andere gebruikt kan worden. Ook met de concentratie van een aantal grotere industriële en chemische bedrijven en de havens in Chemport Europe (Groningen, Friesland en Drenthe) hebben we een unieke kans om een grote bijdrage te leveren aan duurzame energievoorziening en het realiseren van groene chemie. De regio voorziet in 33% van de totale elektriciteitsproductie en produceert 15% van de basischemie in Nederland. Daarom kan de regio kan een doorslaggevende bijdrage leveren in het realiseren van de CO2 doelstellingen. Daar is de VVD trots op.