VVD: collegeakkoord is slecht voor de provincie Groningen

Akkoord is klap in het gezicht van de boeren; financiën rammelen

Geen vertrouwen

De Statenfractie van de VVD in Groningen vindt dat het collegeakkoord van het Links-Confessioneel Verbond (SP, CDA, D66, CU en GL) aan alle kanten rammelt. "Het akkoord heet ‘vol vertrouwen’ maar vertrouwen moet je verdienen en proberen te winnen," zei fractievoorzitter Mirjam Wulfse tijdens de bespreking in de Staten. “Er wordt veel beloofd, maar de financiën onder die beloftes zijn niet dekkend. Dat is niet verantwoord." De VVD heeft als enige partij in de Staten geen steun uitgesproken voor het akkoord.

Boeren

De VVD heeft de landbouwparagraaf in het collegeakkoord in zijn geheel afgekeurd. De VVD heeft 2,5 jaar geleden een omkering in het landbouwbeleid bewerkstelligd, samen met PvdA, CDA, CU en D66. De nieuwe coalitie kruipt daar nu helemaal achter weg en gaat de ruimte voor boeren weer beperken. Er worden opnieuw grenzen gesteld aan groei. Ook de plannen voor een verdienmodel voor kippen- en varkensbedrijven zijn in één klap van tafel geveegd. Bij de stemmingen steunde ook de PvdA een motie om reeds verleende vergunningen aan boerenbedrijven opnieuw te onderzoeken. "Daarmee is direct zichtbaar dat er maar één partij blijvend voor de belangen van Groningse boeren opkomt: de VVD," aldus Wulfse. "Het college spreekt over vertrouwen maar vertrouwt haar eigen boeren niet."

Financiële gatenkaas

De VVD heeft het akkoord laten doorrekenen. Uit de berekeningen blijkt dat er een gat in de begroting is van 11 miljoen euro. Het college moet nog op zoek naar dat geld. Ook moet er meer dan 10 miljoen bezuinigd worden op "autonome taken" zonder dat is aangegeven waarop precies. De VVD vraagt zich af of er taken worden geschrapt; hoeveel banen gaan daarmee verloren? Verder worden alle subsidies en kredieten bevroren, daarmee wentelt het college een bezuiniging af op andere partijen. Daarnaast wordt er geen geld uitgetrokken voor regionaal economisch beleid en ook niet voor snel internet.

Verder past het college boekhoudkundige trucjes toe: bestaand beleid wordt geschrapt en via een omweg weer opgevoerd als nieuw beleid. Op deze manier wordt de suggestie gewekt dat het nieuwe college voor vele miljoenen investeert, maar in werkelijkheid worden er netto slechts hier en daar enkele duizenden euro’s extra uitgetrokken bovenop bestaand beleid. Dit geldt onder andere voor toerisme. De VVD vindt dat een fopspeen.

Op het terrein van mobiliteit heeft het College een hele waslijst van projecten staan, maar ook daar moet de dekking nog gevonden worden door herschikking van geld voor mobiliteit. Nergens is te lezen wat er dan geschrapt wordt.

Al met al ligt er geen deugdelijke basis onder de beloftes. Dat is voor de VVD om geen steun voor het college akkoord uit te spreken.