VVD: aantal verkeersslachtoffers moet drastisch omlaag

De VVD in Groningen is blij met rapport van de Noordelijke Rekenkamer (NRK) over achterstallig onderhoud en beheer van provinciale wegen. Het bevestigt datgene wat de VVD al in haar verkiezingsprogramma betoogde: er is meer geld nodig om de veiligheid op onze provinciale wegen te verbeteren.

De afgelopen jaren is er een inhaalslag gemaakt om zoveel mogelijk achterstallig onderhoud weg te werken. Dat kan en moet nog beter. Nog steeds is 20 tot 25 procent van het provinciale wegennet niet goed onderhouden. Dat zorgt voor onveilige situaties, kapitaalvernietiging en het brengt extra kosten met zich mee. Er wordt nu jaarlijks 4,8 miljoen euro besteed aan onderhoud en veiligheid van wegen. De VVD wil dat dit bedrag verhoogd wordt naar 7 miljoen euro per jaar.

Het beheer en onderhoud van het provinciale wegennet is van groot belang voor de veiligheid. De Provincie heeft met het Rijk afgesproken dat er richting 2020 gestreefd wordt naar maximaal 25 doden en 300 ernstig gewonden per jaar. Deze aantallen vindt de VVD te hoog. "Met een extra investering van 2,2 miljoen per jaar kunnen deze aantallen met minstens 20 procent omlaag," zegt fractievoorzitter Mirjam Wulfse. "Het onderhouden van het provinciale wegennet is een kerntaak van de provincie. Goede en veilige verbindingen zijn essentieel en moeten prioriteit krijgen in het nieuwe provinciebestuur."

Naast het achterstallig onderhoud aan het provinciale wegennet loopt ook het baggeren van de vaarwegen achter op schema. Daardoor worden er soms zelf vaarverboden ingesteld. De VVD vindt dat onverantwoord. De vaarwegen behoren tot de basisinfrastructuur die nodig is voor de Groningse economie. Deze vaarwegen horen daarom goed op diepte te zijn. Bij de behandeling van dit rapport van de NRK in de Staten zal de VVD ook voor de vaarwegen voor extra investeringen pleiten.

Veiligheid gaat boven alles; daarom roept de VVD vandaag al de partijen die onderhandelen over een nieuw provinciebestuur op om jaarlijks voor het provinciale wegennet 7 miljoen euro te reserveren. Hiermee kan de kans op het aantal ongevallen en daarmee het aantal verkeersslachtoffers drastisch verlaagd worden.