Formatie-weblog VVD Groningen

Na de Statenverkiezingen van 18 maart breekt de periode aan waarin een nieuw college van Gedeputeerde Staten gevormd gaat worden. De VVD houdt gedurende deze periode een weblog bij. Onze huisfotograaf Koos Boertjens heeft tijdens de campagne veel foto"s gemaakt van alle VVD activiteiten. Via zijn site www.boertjens.nl vindt u een collage van alle VVD activiteiten. Wij bedanken Koos voor zijn inzet om de campagne in beeld te vangen!

27 maart - Bijzondere uitkomst informatieproces

De VVD Groningen vindt de uitkomst van het informatieproces bijzonder. De coalitie van SP-CDA-D66-ChristenUnie-GroenLinks kwam niet in rijtje van de VVD voor. Desalniettemin wenst de VVD deze partijen succes bij de onderhandelingen. Wij zien namelijk grote verschillen op gebied van bijvoorbeeld financiën, economie & met name landbouw, infrastructuur (bijvoorbeeld N33) en bestuurskracht (herindeling). Verder is er amper sprake van continuïteit van bestuur en is de koppeling met Den Haag, Brussel en Duitsland beperkt. In hoeverre deze coalitie überhaupt voldoet aan de opdracht van de informateur, namelijk een stabiel meerderheidscollege, moet het formatieproces leren. De VVD wacht de uitkomsten hiervan af.

22 maart - Op bezoek bij de informateur

Zondagochtend zijn Mark Boumans en Mirjam Wulfse op bezoek geweest bij informateur Peter Verschuren en griffier Nettie Engels. In het gesprek is de verkiezingsuitslag geduid en zijn mogelijke coalities besproken. De VVD heeft aangegeven open te staan voor collegedeelname. De VVD fractie duidt de verkiezingsuitslag als een lichte verschuiving van links naar het politiek midden, waarbij binnen links de linker flank wel meer stemmen heeft gekregen. Onze eerste voorkeur is derhalve een middencollege met de VVD, mede vanwege de aansluiting met de samenleving, het maatschappelijk middenveld en mede-overheden. Dit college kan werken op basis van een programma op hoofdlijnen met ruimte voor de politiek in provinciale staten en aandacht voor de gevraagde verandering in bestuurscultuur. Het nieuwe college moet Groningers ruimte en vertrouwen geven en dat zelf verdienen!

19 maart - The day after

De Statenverkiezingen zijn voor de VVD Groningen helaas teleurstellend verlopen. Van de 6 zetels die we hadden zijn er 4 overgebleven. De VVD feliciteert de winnaars van de verkiezingen, in het bijzonder de SP en nieuwkomer Groninger Belang. We hebben met tientallen vrijwilligers bijna een maand intensief campagne gevoerd. We waren zichtbaar op straat en de media en hebben onze idealen goed onder de aandacht kunnen brengen. Bijna 23.000 Groningers hebben ons hun vertrouwen gegeven. We bedanken onze kiezers en zullen uw vertrouwen niet beschamen. De VVD gaat zich ook de komende vier jaar hard maken voor "ruimte" voor alle Groningers met de nadruk op economie en veiligheid.

Vandaag is de nieuwe 4-koppige fractie voor de eerste maal bijeengekomen. In afwachting van de definitieve uitslag bestaat deze fractie voorlopig uit Mark Boumans, Mirjam Wulfse, Nico Bakker en Matthijs Oosterhuis. Gezien de huidige rol van lijsttrekker Boumans als gedeputeerde is Mirjam Wulfse tijdelijk aangewezen als fractievoorzitter. Na de coalitiebesprekingen zullen de portefeuilles en rollen definitief verdeeld worden.

Tijdens de fractievergadering zijn de consequenties van de verkiezingsuitslag voor de VVD besproken. Het initiatief voor het vormen van een nieuw college ligt bij de SP, de grootste fractie na de verkiezingen. De VVD wil zich, ondanks het verlies van twee zetels, beschikbaar stellen voor deelname aan een nieuw college, mits we voldoende punten van ons verkiezingsprogramma kunnen realiseren.

De SP heeft inmiddels Peter Verschuren benoemd als informateur om te bekijken welke coalities tot de mogelijkheden behoren. Op basis van een door de SP geformuleerde opdracht zal de informateur met alle partijen gesprekken gaan voeren. De VVD zal meewerken aan de opdracht van de informateur en namens de VVD zullen Boumans en Wulfse de komende dagen met hem om tafel gaan.