Groningen: kies voor jezelf en sla rechtsaf!

Na 70 jaar eenzijdige macht dreigt het beleid in de provincie na de verkiezingen van aanstaande woensdag nog linkser, conservatiever en negatiever te worden. Voor Groningen is dat rampzalig. De provincie moet het juist nú hebben van kansen, van optimisme, van creativiteit, durf, innovatie en van doorzetters. Daarvoor is een omslag nodig en zal het vertrouwen van de kiezer naar bouwers, naar ja- zeggers en optimisten moeten gaan. Een rechtser Groningen is een Groningen met meer werk, meer kansen, meer bedrijven, meer visie, meer toerisme en meer innovatie.

Na 7 decennia PvdA aan de macht presenteert de provincie Groningen zich als een provincie met torenhoge werkloosheid, het minste aantal hotelovernachtingen van het land, gebieden waar de sociale werkvoorziening de grootste werkgever is, de naam 'niet mooi' te zijn, een uitbuitingscomplex ten aanzien van boeren én het gevoel achtergesteld te zijn. De ene na de andere ontevreden lokale partij presenteert zich nu voor de verkiezingen: tegen! Wat niet deugt is veroorzaakt door anderen: het randstadkabinet, de politiek, de macht, kortom: de ellende komt van buiten en daar ligt de verantwoordelijkheid. Groningen is boos, kwaad, teleurgesteld, bijna als tweede natuur. In een krantenartikel in de Volkskrant werd dit recent "de kloof" genoemd.

Wat deugt, dat houdt de Groninger voor zichzelf, het hardop zeggen en met trots presenteren dat is lastig. Doe maar gewoon, houd het voor jezelf en deel het niet met anderen.

Maar de maat lijkt vol te zijn, de sociaal democraten gaan klappen krijgen in de verkiezingen van woensdag.De PVV, SP en lokale partijen lijken daar garen bij te gaan spinnen. Is Groningen daarmee geholpen? Nee, want PVV, SP en lokalen delen één ding: het zijn partijen TEGEN. Ze zijn goed in benoemen wat niet deugt, in roepen, in actievoeren. Ze zijn nog bozer. Nog kwader, nog verongelijkter en vormen eigenlijk de overtreffende trap van dat denken in tegenstellingen, dat wij/ zij gebeuren met alle negatieve gevolgen van dien.

Als we in onze provincie echte vooruitgang willen, meer mensen aan het werk, betere verbindingen, meer bedrijven, investeringen, meer kansen voor al onze inwoners, dan hebben we een andere insteek nodig, een andere mentaliteit. Ergens VOOR zijn en dat realiseren, dat hebben we nodig. Want wat willen we nu eigenlijk in Groningen? Wat willen wij, als bouwers, als verbinders als positief ingestelde mensen, als VVD in Provinciale Staten? We willen zelf verantwoordelijkheid nemen voor onze omgeving, voor onze provincie. Dat kunnen we! We gaan uit van onze eigen kracht en mobiliseren die. We willen werk, goed bereikbaar zijn, we willen voor onszelf kunnen zorgen, we willen een aantrekkelijke provincie zijn, ook voor anderen. We willen zekerheid en maatregelen, stevige huizen en vooral minder zware bevingen. We willen uitvinden, innovatief zijn, belangrijk, we willen bekend staan als de provincie die bruist, als de top of Holland.

Om dat te bereiken is een andere mentaliteit nodig: we zijn misschien wel ergens tegen, maar we zoeken naar oplossingen voor problemen. Waar zijn we eigenlijk vóór, hoe gaan we dat bereiken, wat hebben we daarvoor nodig? Hoe pakken we dat aan, wie hebben we daarbij nodig, hoe krijgen we die samenwerking, die hulp, die steun? Hoe betrekken we bedrijven bij herintreding van kansarmen? Hoe bouwen we aan een nieuw platteland met aardbevingsbestendige huizen? Hoe krijgen me meer bedrijven in de provincie, wat is daarvoor nodig?

Die mentaliteit, die kracht vindt u bij de VVD. Een stem op de VVD is een stem VOOR Groningen. LIJST TWEE => VVD

Mirjam Wulfse, fractievoorzitter

Mark Boumans, lijsttrekker