'Boerenschade' aardbevingen aangepakt

De NAM begint met het inventariseren en aanpakken van aardbevingsschade aan mestkelders en drainagesystemen. In opdracht van de NAM en LTO Noord is er afgelopen jaar uitgebreid studie gedaan naar beschadiging van mestkelders en drainagebuizen door aardbevingen.

De VVD-Statenfractie heeft tijdens de gesprekken met minister Kamp over het gasakkoord al in een vroeg stadium de aardbevingsschade die boeren lijden onder de aandacht gebracht. Het gaat hier om scheuren in mestkelders, drainagesystemen maar ook om schade aan de bedrijfsgebouwen. Na een studie van één jaar is er een protocol opgesteld en kan de schade nu aangepakt worden. Fractievoorzitter Mirjam Wulfse: ''dit is een goed resultaat voor onze boeren. Het gaat om meer dan 1100 bedrijven, die zijn belangrijk voor de economie. Het aanpakken van de schade geeft de mensen rust en vertrouwen om verder te gaan met hun bedrijf."

Fractievoorzitter Wulfse benadrukt nog maar eens de voordelen van een landelijke partij die op alle niveau's vertegenwoordigd is. Wulfse: "dankzij onze korte lijnen met Den Haag hebben we dit voor elkaar kunnen krijgen, anders was dit nooit gelukt."

Foto: krantenartikel DvhN 23 februari: 'Nam aan de slag met de 'boerenschade' (Gerdt van Hofslot)'

Het gehele krantenartikel treft u in de bijlage.