VVD Groningen stelt vragen naar aanleiding van dreigend faillissement North Refinery

De VVD Groningen heeft met bezorgdheid kennis genomen van de financiële problemen bij olieverwerker North Refinery in Delfzijl. Volgens een verklaring van het bedrijf is dat vanwege de dramatische daling van de olieprijs. Naar aanleiding van dit bericht heeft de Statenfractie van de VVD Groningen vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Deze zijn hieronder te lezen.

Geacht College,

Via het perscommuniqué van C.B.E. N.V. vernamen wij dat de directie van dit bedrijf surseance van betaling heeft aangevraagd voor C.B.E. N.V., Refining and Trading Holland N.V. en GOC Real Estate B.V. Dit roept bij ons de volgende vragen op:

1. Bent u bekend met het feit dat de directie van C.B.E. N.V. op 23 februari 2015 surseance van betaling heeft aangevraagd voor C.B.E. N.V., Refining and Trading Holland N.V. en GOC Real Estate B.V.?
  2. Hoeveel directe en indirecte arbeidsplaatsen gaan er verloren bij een faillissement van de bij vraag 1 genoemde bedrijven?
  3. Wat betekent de ontstane situatie voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving door de provincie op de bij vraag 1 genoemde bedrijven?
  4. Dreigt er door de ontstane situatie acuut gevaar voor mens & milieu in de provincie Groningen?
  5. Zijn er financiële risico’s voor de provincie Groningen met betrekking tot de bij vraag 1 genoemde bedrijven?