VVD Groningen wil geen bouwstop voor boerenbedrijven

De VVD in de provincie Groningen is verbaasd over de oproep van de dierenbescherming om in Groningen een bouwstop in te stellen voor nieuwe stallen. Statenlid Matthijs Oosterhuis: "Nergens in de wereld hebben dieren op boerderijen zo'n goed leven als in Nederland. Nergens in de wereld is de landbouw milieuvriendelijker, efficiënter en innovatiever als in Nederland. De VVD steunt de landbouw in Groningen, juist omdat ze voorop lopen in de wereld."

In Groningen bestaat het Groninger verdienmodel, waarin boeren en natuurbeschermers samen afspraken hebben gemaakt over verantwoordelijke uitbreiding van de melkveebedrijven. Omdat de Raad van State onlangs kanttekeningen plaatste bij vergelijkbare regels in de provincie Brabant, bestaat de vrees dat het Groninger verdienmodel niet meer kan gelden in Groningen.

Matthijs Oosterhuis: "Het Groninger verdienmodel bevat nu juist afspraken om dierenwelzijn te verbeteren. Je zou dus verwachten dat de dierenbescherming zich net als de VVD zorgen maakt om deze ontwikkeling. Niets is minder waar: men lijkt het juist toe te juichen als het verdienmodel van tafel gaat. Dit zou een klap zijn in het gezicht van de landbouwsector en natuurbescherming, die zich tot het uiterste hebben ingespannen voor het verbeteren van milieu en dierenwelzijn."

De VVD in Groningen vindt dat boerenbedrijven mogen uitbreiden. Oosterhuis: "In tegenstelling tot wat de partij voor de Dieren beweert is er in Groningen géén probleem met stikstofuitstoot en is er géén mestoverschot. Zo'n bewering kent gewoon geen feitelijke basis, het is klinkklare onzin. Laten we trots zijn op onze landbouw en op de kennis, werkgelegenheid en innovatie die ze voor Groningen meebrengt."

Onder verantwoordelijkheid van minister Schultz (VVD) wordt op het Ministerie van Infrastructuur & Milieu gewerkt aan wetgeving die het Groninger verdienmodel toekomstbestendig moet maken. De fractie van de VVD in de Provinciale Staten van Groningen zal vragen gaan stellen over deze kwestie aan Gedeputeerde Staten.