VVD: Gevangenis in Ter Apel moet open blijven

De VVD-Statenfractie heeft minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie opgeroepen de gevangenis in Ter Apel niet te sluiten. Met de voorgenomen sluiting worden afspraken uit het verleden geschonden.

In 2013 is het Masterplan Gevangeniswezen in de Tweede Kamer aangenomen. Met toenmalig staatssecretaris Fred Teeven zijn duidelijke afspraken gemaakt over de inrichting in Ter Apel, waarbij vijftien tijdelijk werknemers ontslag hebben gekregen. “De penitentiaire inrichting zou open blijven. Het kan niet zo zijn dat deze afspraak na twee jaar ineens geschonden wordt,” zegt fractievoorzitter Mirjam Wulfse.

De fractie vindt dat er een consistente lijn gevolgd moet worden. Het lijkt wel of de gevangenis een speelbal wordt, afhankelijk van het moment en de staatssecretaris of minister die besluit. De fractie vindt het ook niet te begrijpen dat er aan de ene kant door één ministerie miljoenen geïnvesteerd worden in de werkgelegenheid van Oost- Groningen en dat een ander ministerie een streep zet door de werkgelegenheid die er is. Zo blijft een regio dweilen met de kraan open. Juist in deze economisch zwakke zone is dat niet te verkopen, vindt de VVD.

De Statenfractie roept ook de Tweede Kamerfractie van de VVD op de sluiting van Ter Apel te voorkomen.