VVD gaat optimistisch petitie aanbieden

Deze ochtend gaat een delegatie van de Groningse en Drentse Staten de petitie aanbieden aan de Vaste Kamercommissie voor Veiligheid & Justitie voor het openhouden van de gevangenissen in Ter Apel en Veenhuizen. Volgens ingevoerde bronnen wil nu ook de Tweede Kamerfractie van de VVD de gevangenissen in Veenhuizen en Ter Apel open houden.

De afgelopen weken is er druk op de fractie gezet na het bericht dat de gevangenissen in Veenhuizen en Ter Apel zouden sluiten. De sluiting was in strijd met de gemaakte afspraken in 2013, waarin economische kwetsbare gebieden worden ontzien.

Na de bekendmaking van de voorgenomen sluiting van de gevangenissen is er een actieve lobby op gang gekomen. Zo stuurde de Statenfractie van de VVD Groningen een brandbrief naar minister Van der Steur van Veiligheid & Justitie en de VVD-Tweede Kamerfractie. Ook schaarden de Provinciale Staten van Groningen & Drenthe zich op initiatief van de VVD achter een petitie die opriep de gevangenissen open te houden. Deze petitie zou morgen worden aangeboden.

Mirjam Wulfse, fractievoorzitter van de VVD Groningen, is verheugd over het bericht dat de VVD-fractie in de Tweede Kamer de gevangenissen open wil houden. “Het zou geweldig nieuws zijn als dit bericht klopt. Met de sluiting van de gevangenissen zou de regio onevenredig hard worden getroffen.” In 2013 is het Masterplan Gevangeniswezen in de Tweede Kamer aangenomen. Met toenmalig staatssecretaris Fred Teeven zijn duidelijke afspraken gemaakt. Wulfse: “Het kan niet ineens zo zijn dat deze na twee jaar geschonden worden.”  Met steun van de VVD kan een Kamermeerderheid sluiting van de gevangenissen in Ter Apel en Veenhuizen voorkomen. Wulfse: “Dat zou goed nieuws zijn voor alle medewerkers van de gevangenissen. Wij gaan met spanning het overleg volgen.”