De VVD wil dat Groningers gehoord worden

De VVD vindt dat de provincie Groningen in haar ruimtelijke ordening te weinig rekening houdt met de wensen van Groningers. Dat zei woordvoerder ruimte Matthijs Oosterhuis vanavond in Provinciale Staten.

Volgens Oosterhuis had de provincie zich veel meer moeten aantrekken van de wensen die inwoners van de provincie aan het provinciebestuur meegaven in de zogeheten zienswijzenprocedure. Oosterhuis: “Het provinciebestuur schrijft in haar eigen collegeakkoord dat ze Groningen samen met de Groningers wil besturen. Dat schept verplichtingen. Helaas maakt de provincie er weinig van waar. Steeds worden wensen van de Groningers afgewezen, omdat ze niet “in het beleid passen”.”

Volgens de VVD is de kern van het probleem, dat de provincie overal regels voor wil maken. Terwijl juist de keuzes die mensen zelf maken, zorgen voor een prachtige provincie. Als een deel van de zienswijzen van Groningers naast de wensen van de VVD en naast die van het provinciebestuur gelegd wordt, dan ziet dat er zo uit: