VVD pleit voor minder regels rond herstel monumenten

De VVD in de Tweede Kamer wil dat de procedures rond de versterking van monumenten minder ingewikkeld worden. Het is nu zo dat er een hele hoop vergunningen nodig zijn en strenge eisen gesteld worden aan het herstellen en versterken van monumenten. Die regels maken het nodeloos ingewikkeld en soms onmogelijk schade goed en snel te herstellen en met name in het bevingsgebied is daar behoefte aan.

De VVD wil dat mensen die in een monument wonen goed geholpen worden. Tijdens een aantal werkbezoeken in het bevingsgebied kwam het verzoek van eigenaren van monumenten iets te doen aan de vergunningen, de belemmerende regels en de doorlooptijd. De VVD wil dat het erfgoed haar monumentale karakter behoudt en dat men zich aan de regels daarvoor houdt, maar mensen moeten er wel in kunnen wonen. "De overheid moet mensen helpen in dit soort situaties en maximaal meedenken, we willen het erfgoed bewaren maar we willen niet dat mensen vast komen te zitten in procedures en we willen helemaal geen leegstand", geeft ook Mirjam Wulfse van de Statenfractie aan. Het is nu soms zo ingewikkeld om te herstellen dat het bijna onmogelijk wordt. Dat heeft bijvoorbeeld met het gebruik van materialen te maken.

Tweede Kamerlid Michiel van Veen heeft dit probleem aangekaart en bekeken of er een vereenvoudiging en versoepeling mogelijk is, zodat ook monumenten sneller hersteld kunnen worden. Minister Bussemaker gaat daar nu mee aan de slag. De Statenfractie is daar erg blij mee. Ook mensen die in een monument wonen, moeten goed geholpen worden, vindt de fractie.