VVD: pak geur- en geluidsoverlast aan met ontwikkelingsfonds

De VVD-Statenfractie wil dat het College van Gedeputeerde Staten werk maakt van een fonds voor bedrijven die teveel overlast veroorzaken voor de omwonenden. Met dit bedrijvenontwikkelingsfonds moet de hinder van omwonenden worden teruggedrongen, bijvoorbeeld door een fabriek uit een woonwijk te halen.

De VVD wil ondernemers en bedrijven zo veel mogelijk ruimte geven om zich te ontwikkelen, maar vindt het belangrijk om daarbij het wooncomfort van de inwoners niet uit het oog te verliezen. Statenlid Laura Dijkstra: ''Een leefbare woonomgeving en bedrijvigheid zijn communicerende vaten: bescherming van het een gaat vaak ten koste van het ander. Tegelijkertijd kunnen ze niet zonder elkaar. Met dit fonds kunnen we de overlast  voor omwonenden verminderen, bieden we bedrijven de mogelijkheid hun activiteiten verder te ontwikkelen en wordt voorkomen dat ze uit onze provincie vertrekken''.

In de provincie Groningen telt een hoog aantal geluids- of geuroverlast veroorzakende bedrijven waarbij spanning bestaat tussen wonen en bedrijvigheid. Het zijn meestal historisch gegroeide situaties door uitbreiding van woongebieden en schaalvergroting van bedrijven, zonder goede ruimtelijke ordening.

De VVD heeft het college gevraagd om alle knelpunten te onderzoeken. ''Laten we eerst de exacte omvang van het probleem in kaart brengen. Vervolgens kunnen we aan de hand daarvan bepalen hoe groot het fonds moet worden'', aldus Dijkstra.