VVD: ga soepeler om met beschadigde monumenten

De VVD heeft deze week in de Tweede Kamer vragen gesteld over een mogelijke versoepeling om de Erfgoedwet, zodat de door bevingsschade aangetaste monumenten in Groningen hun woongenot en economische waarde kunnen behouden. Op deze wijze kunnen monumenten sneller veiliger gemaakt worden, mét behoud van hun monumentale status.

De Statenfractie van de VVD in Groningen is heel blij met dit initiatief. Fractievoorzitter Mirjam Wulfse: “we zijn meerdere malen op bezoek geweest in monumentale boerderijen met flinke schade veroorzaakt door de aardbevingen. Door bewoners werden we erop gewezen dat de Erfgoedwet goede versterking en behoud van de economische waarde in de weg staat.” De VVD in Groningen benadrukt dat de veiligheid nu echt voorop moet staan. “Als dat betekent dat men wat soepeler met de Erfgoedwet moet omgaan in Groningen, is dat geen luxe maar pure noodzaak,” aldus Wulfse.

Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft toegezegd een versoepeling op de Erfgoedwet voor beschadigde monumenten te onderzoeken.