VVD: maak prestatieafspraken bij uitvoering natuurbeleid

De VVD stemt in met het voorstel van Gedeputeerde Staten om Prolander op te richten. Prolander is de nieuwe naam voor de Dienst Landelijk Gebied (DLG) die per 1 maart 2015 is opgeheven. De opheffing van de DLG vloeit voort uit het Onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur. Dat zijn Rijk en Provincies op 20 september 2011 overeen gekomen.

Prolander is inmiddels een gemeenschappelijke regeling tussen de Provincies Drenthe en Groningen, waarbij een directie rapporteert aan een bestuur dat bestaat uit twee gedeputeerden uit Groningen en twee uit Drenthe. Prolander voert met 76 fte's het natuur en plattelandsbeleid in Drenthe en Groningen uit. Dat kost ongeveer 7,5 tot 8 miljoen euro per jaar. Beide provincies krijgen geld van het Rijk uit het provinciefonds om deze taken uit te voeren.

VVD fractievoorzitter Mirjam Wulfse: "natuur en landbouw zijn belangrijk in Noord-Nederland. Daarom is het goed dat de provincies samenwerken in de uitvoering van het beleid om zo efficiĆ«nt mogelijk te presteren." De Staten hebben de taak het uitvoeringsbeleid vast te stellen en te controleren. De VVD vindt dat er zoveel mogelijk op grond van concrete prestatieafspraken gewerkt moet worden. Daarom heeft de fractie het College gevraagd er zorg voor te dragen dat de jaarprogramma's van Prolander voldoende concrete doelen bevatten.