VVD: uitspraak Raad van State is stap in de goede richting

De Statenfractie van de VVD Groningen is blij met de voorlopige voorziening die de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State getroffen heeft. "Het feit dat de gaswinning voorlopig naar 27 BCM gaat is een stap in de goede richting", zegt fractievoorzitter Mirjam Wulfse. "We zijn van 53,9 naar 42.4 naar 30 BCM (miljarden kubieke meters) gas per jaar gegaan in drie jaar tijd. Die 30 wordt nu 27 BCM, dat betekent bijna een halvering in een periode van drie jaar, daar zijn we blij mee. We weten dat in 2016 voor een ander systeem gekozen gaat worden. Het Groninger gas wordt óf aanvullend op import, óf een basis onder import.” De VVD verwacht dat de winning uit het Groninger veld nog verder omlaag kan. Er moet dan wel steun zijn in Den Haag voor meer import en minder gasinkomsten. Daar rekenen we in Groningen op!

Voor de VVD heeft het risico op een zware beving altijd het zwaarst gewogen. De gaswinning en de seismiciteit hebben met elkaar te maken, dat geeft de rechter ook aan. Volgens de fractie betekent dit dat het risico nu kleiner wordt. Dat is voor de Groningers van groot belang. In de uitspraak geeft de bestuursrechter aan van mening te zijn dat de motivering van het Ministerie om uit te gaan van de koudste winter geen goede motivatie is. Voor veiligheid en leveringszekerheid kan men uitgaan van een gemiddelde winter. Dan is dan is 27 BCM voldoende, aldus de rechter. Mocht het heel erg koud worden, waardoor het is noodzakelijk meer gas te winnen, kan dat alsnog gebeuren.

Tevens zegt de bestuursrechter dat de Groningers meer risico's lopen dan bijvoorbeeld mensen in het rivierengebied. Ook dat is een reden om de winning via de voorziening te verlagen naar 27 BCM. De bestuursrechter heeft ook de rechten van de mens in relatie tot het algemeen belang gewogen. Daarbij werd geen reden gevonden de gaswinning geheel te beletten. De bezwaren van partijen op grond van milieu-effecten (MER) en de Natuurbeschermingswet zijn allen afgewezen. Deze gelden niet, geeft de rechter aan. De minister heeft onderzoeken, berekeningen en uitgangspunten voor de leveringszekerheid gebruikt die aanvaardbaar zijn, geeft de rechter aan. Ook is het goed dat er een tijdelijk winningsbesluit is genomen en dat nader onderzoek leidend moet zijn. Tot slot is er aangegeven dat er, tenzij het echt niet anders kan, niet uit de putten van Loppersum gewonnen mag worden en dat de gaswinning na 2016 alleen met een instemmingsbesluit doorgang kan vinden.

Uitspraak Raad van State inzake gaswinning Groningen