Vanuit het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) zijn er plannen om het spoor tussen Leeuwarden en de Duitse grens te elektrificeren. In een eerder stadium hebben Provinciale Staten al aangedrongen naar verduurzaming van het railtransport waarbij ook elektrificatie of partiële elektrificatie wordt onderzocht. 'Elektrificatie betekent ook dat het goederentransport verduurzaamd, goedkoper wordt en daardoor concurrerender worden,' aldus Wim Hut (VVD) en Sjak Rijploeg (PvdA). Gehele of gedeeltelijke (partiële) elektrificatie betekent ook een investering van circa 100 miljoen euro. Dit is tevens een zeer welkome opsteker voor de regionale werkgelegenheid.
De VVD heeft verder aandacht gevraagd in de Statenvergadering voor de realisatie van de zogenaamde Oostboog, een nieuw stuk spoor tussen Veendam en Scheemda/Winschoten. VVD-fractielid Hut: ‘met de realisatie van de Oostboog kunnen containertreinen sneller en efficiënter van Groningen Railport Veendam naar Duitsland rijden. Dit zou een enorme impuls zijn voor de regionale economie.’