VVD motie " Dialoogtafel" met ruime meerderheid aangenomen

In de provinciale Statenvergadering van vandaag is met een ruime meerderheid de VVD motie over de dialoogtafel aangenomen. Aan deze overlegtafel zitten 15 partijen die adviseren over oplossingen voor de problemen rond de aardgaswinning.

" Tot nu toe moesten we maar afwachten op welke wijze gedeputeerde Moorlag zich opstelde aan die tafel. Wat brengt hij namens ons allen in, op grond waarvan? Voor ons was dat een raadsel. " zegt fractievoorzitter Mirjam Wulfse. " We hebben nu eindelijk geregeld dat wij van te voren vanuit de Staten onze inbreng kunnen leveren en dat we veel beter geïnformeerd worden. Eigenlijk volstrekt normaal voor een volksvertegenwoordiger zou je zeggen, maar we hebben het echt bijna voor de helsdeuren moeten wegslepen. " " Ik krijg wekelijks mails, telefoontjes en wordt ook persoonlijk aangesproken op " de bevingen" , dat vind ik terecht, maar dan wil ik wel een weg hebben om mijn invloed uit te oefenen. " zei Wulfse in haar pleidooi.

Die weg is nu door de VVD geplaveid. Alleen Groen Links en Vrij Mandaat stemden tegen.

De VVD vindt het voldoende de gedeputeerde vooraf zaken mee te geven. of hij deze daadwerkelijk kan binnenhalen aan de tafel is secundair. Adviezen die door alle partijen aan de tafel worden ondersteund, verdienen de voorkeur, zo vindt ook de VVD.

Het functioneren van de dialoogtafel wordt de komende tijd geëvalueerd. sommige taken kunnen misschien beter bij een bestuursorgaan komen te liggen. Ook werd er door het College geconstateerd dat er werkgroepen en subgroepen ontstaan. De tafel moet efficiënt kunnen opereren en behapbaar blijven voor de vrijwilligers die er aan deelnemen.