VVD: één visie voor Eemsdeltagebied

In het gebied rond Delfzijl en de Eemshaven vinden veel ontwikkelingen plaats. Omdat het er zo veel zijn, is niet helemaal duidelijk hoe de gevolgen voor natuur, economie, milieu en leefbaarheid zich tot elkaar verhouden.

VVD-gedeputeerde Mark Boumans kwam met het voorstel om deze gevolgen door middel van een structuurvisie in een keer te onderzoeken. Dit voorstel wordt breed gedragen door alle partijen in de Staten.

Voorbeelden van zulke ontwikkelingen zijn: de aanleg van een buizenzone die beide zeehavens verbindt, de onwikkeling van een helikopterhaven, de nieuwe energiecentrales in de Eemshaven en de aanleg van stevigere zeedijken om Groningen te beschermen tegen het water. Voor elk van deze projecten moet een milieu-effectrapportage gemaakt worden, waarmee de gevolgen op het gebied van milieu en natuur inzichtelijk gemaakt worden.

VVD-woordvoerder milieu Matthijs Oosterhuis: "Door een structuurvisie te maken, onderzoeken we alle gevolgen voor het gebied in één keer. Dat scheelt in de bureaucratische rompslomp en geeft duidelijkheid voor inwoners en bedrijven."

Uiterlijk eind 2015 is de structuurvisie gereed. Inwoners en bedrijven worden actief bij het opstellen van de visie betrokken.