VVD is trots op nieuwe transparantie provincie

De provincie Groningen is de eerste provincie die haar financiën elk kwartaal deelt op openspending.nl. Dat betekent dat alle geïnteresseerden kunnen inzien wat de provincie uitgeeft, waaraan de provincie haar geld besteedt en of dat klopt met de planning in de begroting.

Door vragen van de VVD werd in 2013 de eerste stap in deze "open data" gezet. De provincie stelt steeds meer gegevens beschikbaar die bijvoorbeeld te gebruiken zijn voor de ontwikkeling van apps. "Dit is de toekomst in het werken, het geeft de inwoner inzicht, laat journalisten en statenleden de kale feiten zien en zorgt daardoor voor grote transparantie" zegt fractievoorzitter Mirjam Wulfse. We hebben hier als VVD hard aan getrokken, onze gedeputeerde heeft open data in portefeuille en we zijn trots dat we nu zelfs de eerste provincie zijn, die daadwerkelijk op openspending.nl publiceert. Daarmee laat je zien wat je doet en staat open voor kritiek. Ook kunnen de gegevens die de provincie als open data beschikbaar stelt gebruikt worden door bedrijven, wetenschappers en journalisten. "De data zijn met publiek geld verkregen, iedere Groninger heeft er al voor betaald en die data zijn nu ook gratis beschikbaar en te gebruiken. Daarmee is de cirkel rond, aldus de VVD.

Op data.groningen.nl zijn andere datasets te vinden die de provincie beschikbaar stelt en op blog.openspending.nl staat meer informatie over het ontsluiten van financiële gegevens.