De Duitse automobilisten betalen al 50 miljard aan bijdragen en belasting, dat is meer dan genoeg voor onderhoud en beheer van wegen, spoor en waterwegen, maar slechts 10 % wordt daaraan ook echt besteed. De Groninger VVD geeft daarnaast aan het erg vreemd te vinden dat Nederlanders die nota bene zelf meebetaald hebben aan de N31 in Duitsland straks tol zouden moeten betalen, terwijl Duitsers via belastingvoordelen een gedeelte terug krijgen.
De lastenverzwaring voor de automobilist is niet het enige punt van kritiek voor de liberalen. De regio' s Nedersaksen en Groningen/Drenthe profiteren beide van het handelsverkeer en toeristische inkopen. De tolheffing zal grote economische gevolgen hebben voor de Duitse detailhandel. "Vrij verkeer moet er blijven, niet terug in de tijd gaan" zegt Wulfse. "wij willen vrij kunnen rondreizen in Duitsland, zonder daarvoor weer extra te betalen".
De Groningse VVD zal het provincieparlement en het College woensdag tot actie manen.