VVD wil geen provinciaal stikstofbeleid

De VVD in de provincie Groningen wil geen extra stikstofbeleid van de provincie. De Natuur en Milieufederatie Groningen roept op tot zo’n beleid in een brief die komende woensdag wordt besproken in de provinciale Staten.

VVD-Statenlid Matthijs Oosterhuis: “Hoewel het teveel aan stikstof in het milieu een probleem is in Nederland, speelt het nauwelijks in Groningen. Omdat het merendeel van de stikstof in Groningen afkomstig is van buiten de provincie, hebben we er hier nauwelijks invloed op. Bovendien is er maar heel weinig stikstofgevoelige natuur in onze provincie.”.

In Nederland moet de uitstoot van stikstof beperkt worden, omdat het slecht is voor de natuur en leefomgeving. 92% van de stikstof in Groningen komt van buiten de provincie. In Groningen is maar één natuurgebiedje wat gevoelig is voor stikstof: het Lieftinghsbroek. Het Lieftinghsbroek is slechts 20 hectare groot.

Matthijs Oosterhuis: “Het deel van het probleem waar de provincie iets aan kan doen is maar heel klein: nog geen 8% van de stikstof komt uit Groningen zelf. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het Lieftingsbroek geen last heeft van de huidige uitstoot. En de Rijksoverheid pakt de landelijke uitstoot van stikstof al voortvarend aan met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Als we daar als provincie Groningen nu nog een schep bovenop doen, gaat de deur op slot voor de landbouw en het bedrijfsleven. Uitbreiden, nieuwe activiteiten starten en investeren wordt dan onmogelijk. Dat wil de VVD niet!”.