VVD: Prioriteiten voor ProRail – veiligheid voorop

De VVD Statenfractie heeft afgelopen vrijdag kennisgenomen van het treurige ongeval bij de spoorwegovergang in Winsum. Meerdere licht- en zwaargewonden, een heel dorp opgeschrikt en tienduizenden euro’s schade. “Je zou verwachten dat na dodelijke ongevallen bij dezelfde overgang, ProRail vaart had gemaakt met het beveiligen of sluiten van de onheilsplek. Helaas is niks minder waar. Ontzettend vervelend voor de betrokkenen” zegt statenlid Laura Dijkstra.

Al voor de dodelijke ongelukken in 2014 was er een toezegging van de Staatssecretaris dat de onveilige overgang aangepakt moest worden. Daarna werd de druk op ProRail verder opgevoerd en werd er een akkoord bereikt over het sluiten van de overgang en aanleggen van een noodweg. De plannen en de financiering waren rond. Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft de staatssecretaris gevraagd waarom de noodweg zo lang op zich laat wachten en of er in de tussentijd alternatieve veiligheidsmaatregelen genomen kunnen worden. “ProRail is er mee bezig in samenwerking met de gemeente maar het veilig maken van de overgang in Winsum laat al veel te lang op zich wachten. ProRail moet op korte termijn met een tussenoplossing komen in de vorm van gevaarsignalering, dit kan zo niet langer ”, aldus de Boer.

 

De VVD vindt dat de beheerder van het spoor zijn verantwoordelijkheid moet nemen en daarmee zorg draagt voor de veiligheid van de betrokkenen. We hopen met politieke druk vanuit de Provincie en de Tweede Kamer te bereiken dat ProRail noodmaatregel neemt ter verbetering van de veiligheid van de overgang in Winsum.

 

 

--
Vragen van het lid De Boer aan de staatssecretaris van infrastructuur en milieu over het treinongeluk in Winsum:

 

1.     Heeft u kennis genomen van het treinongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum op vrijdag 18 november jl?

2.     Bent u bereid om, vooruitlopend op de definitieve oplossing voor de spoorwegovergang in Winsum die nog een jaar op zich laat wachten, iom Prorail bezien of er ook een duidelijke gevaarsignalering in de vorm van bijvoorbeeld duidelijk zichtbare waarschuwingsborden neer te zetten op deze gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergang? Zo nee, waarom niet? Bent u tevens bereid om vervolgens te bekijken of er meerdere onbewaakte spoorwegovergangen kunnen worden voorzien van dergelijke waarschuwingsborden?
3.     Waarom laat het omleggen van deze onbewaakte spoorwegovergang zo lang op zich wachten?