Al voor de dodelijke ongelukken in 2014 was er een toezegging van de Staatssecretaris dat de onveilige overgang aangepakt moest worden. Daarna werd de druk op ProRail verder opgevoerd en werd er een akkoord bereikt over het sluiten van de overgang en aanleggen van een noodweg. De plannen en de financiering waren rond. Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft de staatssecretaris gevraagd waarom de noodweg zo lang op zich laat wachten en of er in de tussentijd alternatieve veiligheidsmaatregelen genomen kunnen worden. “ProRail is er mee bezig in samenwerking met de gemeente maar het veilig maken van de overgang in Winsum laat al veel te lang op zich wachten. ProRail moet op korte termijn met een tussenoplossing komen in de vorm van gevaarsignalering, dit kan zo niet langer ”, aldus de Boer.
De VVD vindt dat de beheerder van het spoor zijn verantwoordelijkheid moet nemen en daarmee zorg draagt voor de veiligheid van de betrokkenen. We hopen met politieke druk vanuit de Provincie en de Tweede Kamer te bereiken dat ProRail noodmaatregel neemt ter verbetering van de veiligheid van de overgang in Winsum.
--
Vragen van
het lid De Boer aan de staatssecretaris van infrastructuur en milieu over het
treinongeluk in Winsum:
1. Heeft u kennis genomen van het treinongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Winsum op vrijdag 18 november jl?
2. Bent u bereid om, vooruitlopend op de definitieve
oplossing voor de spoorwegovergang in Winsum die nog een jaar op zich laat
wachten, iom Prorail bezien of er ook een duidelijke gevaarsignalering in de
vorm van bijvoorbeeld duidelijk zichtbare waarschuwingsborden neer te zetten op
deze gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergang? Zo nee, waarom niet? Bent u
tevens bereid om vervolgens te bekijken of er meerdere onbewaakte
spoorwegovergangen kunnen worden voorzien van dergelijke waarschuwingsborden?
3. Waarom laat het omleggen van deze onbewaakte spoorwegovergang zo lang op
zich wachten?