VVD: Uitruil Groningen Airport Eelde ongehoord!

De VVD-fractie van de provincie Groningen staat positief tegenover de voorgenomen investeringen in Groningen Airport Eelde. Een goedlopende luchthaven is van groot belang voor bedrijvigheid en werkgelegenheid in onze regio. De VVD is niet te spreken over de uitruil waarmee de steun van GroenLinks en SP zijn gekocht.

Groningen Airport Eelde is volgens de VVD van groot belang voor een moderne stedelijke omgeving met een belangrijk toeristisch achterland. Een goedlopende luchthaven is ook van groot belang voor onze noordelijke bedrijvigheid en werkgelegenheid. Een modern vliegveld in de lucht houden vergt inventiviteit en ondernemerschap. De VVD is daarom voorstander van uitbreiding van de luchthaven.

De VVD is echter niet te spreken over de deal die door de coalitiepartijen is gemaakt. GroenLinks en SP zijn tegen het investeren in de luchthaven, maar stemmen er wel mee in. De coalitiepartijen ontvangen miljoenen voor een energietransitiefonds, de zorg en elektrisch openbaar vervoer. In ruil staken zij hun verzet tegen uitbreiding van Groningen Airport Eelde. ''De instemming van die partijen is blijkbaar gewoon te koop'', zegt VVD-Statenlid Nico Bakker.

''Het gaat hier om ongelooflijk veel geld en fundamentele keuzes over de toekomst van Groningen Airport Eelde. Het verdient daarom een gedegen en volwaardige bespreking. Dat gebeurt niet als we dit plan enkel kunnen beoordelen in het licht van een plotseling gewijzigd coalitieakkoord''.

De VVD en PvdA hebben daarom een motie ingediend die het College oproept om nog voor de behandeling van de voorjaarsnota met een uitgewerkt plan te komen, waarin enkel de toekomst van Groningen Airport Eelde centraal staat, zonder de afkoopsommen voor SP en GroenLinks.