VVD steunt conclusies en aanbevelingen Onderzoeksraad

De regering moet de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) overnemen. Dat zegt Mirjam Wulfse, fractievoorzitter van de VVD-Statenfractie in Groningen, na aanleiding van het onderzoek dat door de OVV is uitgevoerd naar de aardbevingsproblemen in Groningen.

De OVV heeft goed werk geleverd. Het onderzoek is zorgvuldig uitgevoerd en de conclusies zijn pittig maar duidelijk. Zo oordeelt de OVV dat de betrokken partijen er niet in zijn geslaagd om het vertrouwen van de Groningers te herwinnen. ‘’Nadat in 2013 duidelijk is geworden wat de keerzijde van de gaswinning in Groningen is, is er veel in gang gezet om de gedupeerden te compenseren. Door de omvang en complexiteit van de problemen is er een oerwoud van instanties en regelgeving ontstaan. Voor elk probleem een ander loket en procedure, dat is om gek van te worden. Kleine schades moeten gewoon snel afgehandeld kunnen worden’’, aldus Mirjam Wulfse.

NAM buiten schadeafhandeling
De VVD wil dat het vertrouwen in een goede en snelle afhandeling van schade wordt hersteld. Volgens Wulfse betekent dat in de eerste plaats dat de NAM buiten dit proces gehouden wordt en een hoofdrol voor de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), die onafhankelijk beslissingen kan nemen. De rol van het Centrum Veilig Wonen moet beperkt blijven tot de uitvoering volgens de VVD.  Wulfse: ‘’Het herwinnen van vertrouwen valt of staat bij een onafhankelijke procedure. Maar ook wanneer de NAM op afstand is gezet valt er nog veel te verbeteren. De houding van de overheid moet erop gericht zijn om gedupeerden te helpen. Dat betekent dat er een nieuw en eenvoudig schadeprotocol moet komen, een nieuwe opkoopregeling, maar ook dat je bewoners na een beving actief benadert en helpt’’.

Samenhangende aanpak
Ook pleit de VVD voor een overkoepelende visie en aanpak voor een krachtige toekomst van de provincie. Wulfse: ‘’Er is nog veel nodig om alle gevolgen van de gaswinning ongedaan te maken. Er staat ons een enorme hersteloperatie te wachten. Denk aan de krimpregio’s, het toekomstbestendig bouwen, de energietransitie en een duurzame economie. Het is een gigantische uitdaging, die ons tegelijk veel kansen biedt. We moeten ons afvragen hoe wij willen dat Groningen er over tien tot vijftien jaar uitziet en daar vanuit een samenhangende visie naar toewerken. Als wij daar in slagen kunnen we in de toekomst een toonaangevende provincie zijn. Dat is ons doel’’.