VVD tevreden met plannen voor Eemsdeltagebied, maar vraagt aandacht voor balans tussen economie en leefbaarheid

De VVD-fractie is tevreden met de nieuwe structuurvisie voor het Eemsdeltagebied. Tegerlijkertijd maakt de fractie zich in toenemende mate zorgen over de balans tussen economie en leefbaarheid in de provincie. Om Groningen aantrekkelijk te houden voor inwoners en ondernemers is de fractie voornemens om bij de voorjaarsnota het plan voor een Provinciaal ontwikkelfonds in te dienen.

Statenlid Laura Dijkstra: ,,De gevolgen - denk aan geluidsoverlast voor omwonenden - van de toegestane projecten binnen de structuurvisie blijven binnen de wettelijke normen. Maar dit wil niet zeggen dat we geen oog moeten houden voor omwonenden die onevenredig getroffen worden. Er moet een goede balans worden gevonden tussen voldoende bedrijvigheid en een prettig leefklimaat, nu en in de toekomst''.

De structuurvisie die vandaag is aangenomen, dient als kader voor ruimtelijke ontwikkeling en het milieubeleid in het gebied Eemsmond-Delfzijl. De VVD is blij dat het Eemsdeltagebied verder kan worden ontwikkeld. Wel benadrukt de VVD dat de concurrentiepositie van de provincie en een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners niet verloren mag gaan.