Werkbezoek BioMCN

Samen met raadsleden uit Veendam, Stadskanaal en Groningen heeft de fractie een werkbezoek gebracht aan BioMCN in Delfzijl. Het bedrijf produceert jaarlijks 450.000 ton biomethanol, een groene transportbrandstof die gebruikt wordt als alternatief voor benzinemotoren.

Plantmanager Paul Compagne laat weten dat er plannen zijn voor een investering van 17 miljoen euro in het bedrijf, om het productieproces verder te vergroenen en vergroten. Ook de provincie draagt via de Regionale Investeringssteun Groningen bij aan de uitbreiding.
De investering leidt tot een productieverhoging van 15.000 ton biomethanol en biedt extra banen.

Tevens doet het bedrijf een beroep op de politiek. Compagne stelt dat het bedrijfsleven baat heeft bij een langetermijnvisie en structureel beleid op het gebied van duurzaamheid. Ondernemers willen weten waar zij aan toe zijn. Fractievoorzitter Mirjam Wulfse deelt die mening. ’’ Als politiek hebben we hebben de verantwoordelijkheid het bedrijfsleven zekerheid te geen zodat investeringen kunnen renderen. Stabiel beleid is daarbij essentieel. Hoe duurzaam willen we over tien of twintig jaar zijn? Het huidige beleid is teveel gericht op de korte termijn. Zodra een subsidiepotje leeg is wordt er weer een nieuwe doelstelling in het leven geroepen. We moeten daar van af’’, zegt Wulfse.