VVD wil dat provincie kennis en ervaring uit dorpen en wijken beter gebruikt voor hersteloperatie

De provincie kan een veel sterkere organiserende rol nemen naast de lokale initiatieven in de grootste hersteloperatie in de geschiedenis van Groningen.

© Marc Wiers

Wie alleen de media volgt, zou kunnen denken dat het maar matig gesteld is met de hersteloperatie, als gevolg van de aardgaswinning in onze provincie. Dit beeld klopt wat ons betreft niet. Er zijn vele pilots gedaan (versterking, wisselwoningen, compensatieregeling MKB en ga zo maar door), en daardoor is er kennis, energie en kracht. Die kan de provincie veel beter dan nu het geval is, inzetten voor samenhang, visie en een duidelijke aanpak.

De VVD vindt het vanzelfsprekend dat de enorme investeringen zo goed en efficiënt mogelijk worden besteed, omdat daar zoveel mogelijk Groningers mee gebaat zijn. Groningers weten binnen hun eigen dorpen, wijken en gemeenten zelf het beste wat wel en niet werkt. Alleen een duidelijke, goed doordachte en samenhangende aanpak op basis van deze kennis, kan hier voor zorgen.

Daarom hebben we op 14 maart in Provinciale Staten een motie ingediend. De Provincie zou alle data die er inmiddels zijn, in alle openheid moeten verzamelen en gebruiken voor een échte toekomstvisie. Een perspectief waar Groningers zich in herkennen, en kracht uit putten. Met die meer leidende rol kunnen we morgen beginnen!