VVD: Minister Wiebes en bestuurders: “Wij willen vandaag resultaten zien!”

De Groninger VVD Statenfractie wil dat de Groninger bestuurders vandaag met Minister Wiebes spijkers met koppen slaan over de aanpak van de versterking. Fractievoorzitter Mirjam Wulfse: “Wij zijn er helemaal klaar mee. In september en oktober vorig jaar heeft de regio samen met de Minister overeenstemming bereikt over de aanpak van de versterking. Er ligt een advies van de Mijnraad en de bestuurders hebben naar aanleiding daarvan samen afspraken gemaakt. Vorig jaar is op verzoek van de regio het hele systeem op de kop gezet. Dat betekende op een heleboel fronten opnieuw beginnen. Alles staat nu klaar, dus we willen nu resultaat zien.”

Er zijn nog steeds 1500 panden die niet aan de veiligheidsnorm voldoen. Volgens Wulfse begrijpt iedereen dat die panden als eerst versterkt moeten worden en dat die versterking tijd kost. Daarom is er haast bij. “We moeten direct beginnen en niet kissebissen.”

De VVD Statenfractie vindt dat er ruim gekeken moet worden. Het is niet uit te leggen wanneer bij een twee onder één kap woning de ene wél advies versterken krijgt en de ander niet. Kijk ruim maar natuurlijk niet zo ruim dat honderden  andere mensen langer in een onveilige situatie zitten. Dat is niet verantwoord. Dat wil toch niemand? Daarom roept de VVD Minister Wiebes op geen barrières te leggen en roept de regionale bestuurders op om eensgezind de veiligheid dit keer écht voorop te zetten! Wulfse: “Er komen steeds meer plannen voor de stads- en dorpsvernieuwing. Die moeten ook doorgaan en dat is een proces van jaren. Misschien wel 2, 3 of 4 jaar. Daarvoor staat het Nationaal Programma Groningen met een pot van 1,15 miljard klaar. Pak de kansen en pak samen de verantwoordelijkheid: voor de veiligheid. Sla de handen ineen vandaag en geef ons dat perspectief!”