Groninger politiek en artiesten roepen op tot opname ESNS in BIS

Groninger politiek en artiesten roepen de minister van Cultuur op om Eurosonic Noorderslag in de Culturele Basisinfrastructuur op te nemen.

Een meerderheid van partijen in de Provinciale Staten en de Groninger gemeenteraad roepen minister Van Engelshoven (D66) in een brief op om Eurosonic Noorderslag op te nemen in de zogeheten Culturele Basisinfrastructuur. Hierdoor komt het festival in aanmerking voor de steunmaatregelen die het Rijk heeft aangekondigd voor de culturele sector. Sinds het begin van de coronacrisis verkeert de organisatie in zwaar weer. De brief kwam tot stand door een samenwerking van de provinciale coalitiefracties, op initiatief van de Groninger VVD-Statenfractie.

Eurosonic Noorderslag wordt jaarlijks georganiseerd in de stad Groningen en is voor veel artiesten een belangrijke springplank naar het internationale podium. Grote artiesten zoals Dua Lipa, De Staat en Spinvis vonden er hun weg naar de top. “Het zou een culturele ramp zijn wanneer Eurosonic Noorderslag door corona verdwijnt, het festival is toonaangevend voor de Europese popscene en brengt Nederlandse artiesten in de internationale aandacht" stelt briefschrijver en VVD-statenlid Marjolein Vulpes. “Jaarlijks komen duizenden cultuurprofessionals naar Groningen om nieuwe artiesten te ontdekken en creatieve ideeën uit te wisselen. ESNS is daarmee de Europese broedplaats voor cultureel talent en innovatie, het behoud van het festival is van nationaal belang."

Vanwege de grote internationale rol die het festival vervult, verzoeken de Groninger politici cultuurminister Van Engelshoven om ESNS op te nemen in de BIS. “De BIS is de landelijke regeling voor toonaangevende cultuurinitiatieven van hoge kwaliteit, die in Nederland een belangrijke rol vervullen voor talentontwikkeling en de rol van Nederland in de internationale cultuurscene. Nationale topevenementen dus. En zeg je topevenementen, dan zeg je Eurosonic Noorderslag” vervolgt Vulpes.

Naast de grote culturele rol van ESNS speelt het festival ook een belangrijke rol voor de lokale ondernemers. “De tienduizenden bezoekers bezoeken ook de Groninger kroegen en restaurants, ontdekken daarnaast wat voor moois er in Groningen nog meer te doen is en overnachten in onze hotels en hostels. Het festival is jaarlijks daarmee een belangrijke stimulans voor onze Groninger cultuur en economie" besluit Vulpes.