Groninger VVD bezorgd om hoge gasrekening monumenten.

De Groninger VVD-Statenfractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen van de hoge energieprijzen voor de monumenten in de provincie Groningen. De liberalen maken zich zorgen om de gevolgen van de hoge energierekening voor de kwaliteit van het onderhoud en de instandhouding van de kenmerkende panden in het straatbeeld van Groningen.

'Ons Groninger erfgoed is van grote waarde voor ons landschap en vertegenwoordigt een belangrijk deel van onze geschiedenis en de Groninger identiteit' stelt Statenlid Jelmer Hiemstra. 'Het is daarom van belang dat deze monumenten goed behouden blijven en waar mogelijk toegankelijk zijn voor publiek. Daar is goed onderhoud voor nodig en dat kost geld. Maar dat geld is ook nodig voor de energierekening, die in oude panden vaak erg hoog is.'

De liberalen willen daarom dat de gebouwen eenvoudiger kunnen worden verduurzaamd, zolang dat geen afbreuk doet aan de monumentale waarde van het pand. 'Het is logisch dat je geen zonnepanelen op karakteristieke daken legt, of glas-in-lood vervangt door kunststofkozijnen. Maar er zijn wel veel maatregelen denkbaar die het verbruik van het erfgoed enorm omlaag helpen, zonder dat het afbreuk doet aan het uiterlijk van het pand.' Aldus Hiemstra, 'We moeten er dus voor zorgen dat eigenaren en beheerders van historisch vastgoed goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden en er geen onnodige regeltjes aan verduurzaming in de weg staan.'

De VVD benadrukt dat er ook veel goed gaat op het gebied van monumentenzorg: 'Er zijn veel goede subsidieregelingen voor deze panden, binnen de provincie Groningen wordt er ruim 60 miljoen geïnvesteerd. Het zou daarom nog mooier zijn als we beheerders en eigenaren goed kunnen begeleiden door het oerwoud van regels.'