Strijd voor Buijs lijkt vruchten af te werpen

In de Statencommissie "Ruimte, Natuur en Leefbaarheid" van woensdag 7 oktober 2015 is de discussie rond de komst van een stal van boer Ad Buijs in Vlagtwedde weer opgelaaid. Een meerderheid in de Provinciale Staten heeft jarenlang vertrouwen gehad in dit project. In keukentafelgesprekken is bij Buijs het vertrouwen gewekt dat de nieuwe stal er zou komen. De VVD vindt dat boeren in de provincie Groningen moeten kunnen ondernemen. VVD-Statenlid Matthijs Oosterhuis is duidelijk over dat door de provincie vertrouwen is gewekt: "De VVD hoopt dat er geen gewoonte van gemaakt wordt om zo met boeren in onze provincie om te gaan. Ook niet met andere ondernemers die op een vergelijkbare manier met de provincie in gesprek zijn. De kaarten van de VVD liggen al jaren op dezelfde manier op tafel. Wij vinden dat aan het vertrouwen dat is gewekt gevolg moet worden gegeven." Oosterhuis eindigde zijn verhaal door aan te geven dat een provinciebestuur betrouwbaar moet zijn. Hij vraagt het College om het bestaande beleid vast te houden voor boer Buijs. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk geeft aan dat dit College heeft afgesproken tegen de komst van grote stallen te zijn, maar realiseert zich dat er in het geval van Buijs al toezeggingen zijn gedaan. Zij ziet in dat de provincie betrouwbaar moet zijn en gaat in op het voorstel van de VVD om boer Buijs  de ruimte te geven om zijn stal eindelijk te bouwen.